2009. május 24., vasárnap

21 nap a változásért

Ennek a bejegyzésnek a gondolata az elhatározás napjával kapcsolatosan született meg bennem.
Igazából már nagyon régóta próbálkozom a változással. Pld egy két évvel ezelőtti scrapbook oldalon már megfogalmaztam, hogy le kellene fogynom.Nem publikus blogomban pontosan egy éve pedig kitettem magamról egy képet, hogy "ilyen vagyok most" ámde egy év múlva micsoda változások lesznek...Gondoltam akkor. A változás az +3 kiló a -10 helyett. Húgom találta meg a minap és jót vigyorgott rajta. Tényleg vicces..És de sokan vagyunk így.. Most már többet nem fogadkozom, sőt képet sem fogok kitenni magamról, csak néhány gondolatot szeretnék megosztani. Hátha... :)
Szakértők szerint 21 nap kell ahhoz, hogy az ember új szokásokat sikeresen rögzítsen.
Lényeges, hogy pozitív irányból közelítsük meg ezt a változást, tehát ne azt mondogassuk, hogy „nem akarok kövér lenni” hanem helyette azt hogy „fitt és karcsú leszek”. Segítség lehet ha naponta többször kézzel felírjuk magunknak azt amit meg szeretnénk szilárdítani: pld „tudatosan táplálkozom”.
Fontos hogy ismerjük önmagunkat, vajon miért jutottunk idáig.
Én például ha őszinte vagyok magamhoz: túl sok mindennel foglalkozom egyszerre, nem figyelek oda arra mit eszem és hogyan. Többnyire kapkodva úgy hogy közben mást is csinálok, próbálok megbírkózni a tengernyi feladattal, amit kitalálok magamnak. Mert az is számít hogyan eszünk.
Azzá leszel, amit eszel – szól a régi mondás. De az sem mindegy, miféle gondolatokat nyel le az ember.
Első feladat tehát: lassítani!
Régen, és most is vallásos családoknál minden étkezés előtt és után áldást, imát mondanak. Arra gondoltam, milyen hasznos ez az egészség szempontjából is. Mert nem csak úgy nekiesik az ember az ételnek bármikor és bárhol. És ha már elkezdtük együnk kevesebbet, de az lassan. Egy falatot pedig harminc rágással kell felőrölni. (én maximum hárommal szoktam)
Második lépés: tudatosítani! Régebben, akárhányszor vásároltam valamilyen bőrápoló krémet, használat előtt mindig elolvastam róla a leírást és elképzeltem ahogy a liposzómák beépülnek. Meg voltam róla győződve, hogy így jobban hat. :-D. Ugyanezt meg lehetne tenni az étellel is. Ha nem is állandóan utánanézni, de azért nagyjából lehet tudni hogy mi milyen hatással van ránk.
Harmadik lépés: konrollálni!
Kismamaként diabetológiára kellett járnom rendszeres ellenőrzésre, mert gesztációs diabéteszem volt. Elmúlt, de ez egy figyelmeztetés volt arra, hogy hajlamos vagyok a cukorbetegségre. Akkor rengeteg okosságot megtanultam az egészséges táplálkozásról. Az első időkben javasolták, hogy írjunk bejegyzést egy füzetbe minden egyes falatról, mert ez az önkéntes beszámoló segít önmagunk fegyelmezésében. (Ehhez készítettem egy táblázatot 21 napra. Letölthető ha ide kattintasz. Az ingyenes Open Office programmal olvasható és nyomtatható.)

“Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság között. A miénk a döntés, nem pedig bárki másé.”

(Richard Bach)

4 megjegyzés:

  1. Téged olvasva, hasonló a problémám, de tudom mért: túl kevés időnk marad magunkra. :-)
    No én pedig elkezdtem ismét kocogni (4 év kihagyás után), ám másnap alig bírtam a lépcsőn lemászni reggel... Sajnos nem megy minden olyan egyszerűen, mint még 10 éve is. (Nekem.) Mindenesetre kitartást magunknak! :-)

    VálaszTörlés
  2. :) Én Timivel futottam 3 napig egy tömbnyit az utcán szintén 4 év után. :) Nekem is könnyebb volt 10 éve, de lehet hogy akkor azért mert az volt fontos, most meg minden más. És egyszerre nem megy minden. Sajnos.

    VálaszTörlés
  3. Mi lenne, ha még karrierem is lenne? :-)

    VálaszTörlés
  4. Van aki olyan jól össze tudja hangolni mindezt. De lehet hogy az csak a felszín..Sokmindent nem látunk. Én amúgy 100 százalékos vagyok..csak ebből 40 százalék a gyerekeké, 20 a munkáé stb...és 1-2% a sportolásé (napi 1 felülés).. Nehéz ezt elfogadni.

    VálaszTörlés